• Nie pale
  • Rzuć palenie
  • Rzucanie palenia, porady dla rzucających palenie - oducz się palić i rzuć papierosa

Test Fagerströma

 

Odpowiedz na poniższe pytania, zanotuj liczbę punktów i sprawdź, jak bardzo jesteś uzależniony.

1. Jak szybko po przebudzeniu zapala Pan/Pani pierwszego papierosa?

- do 5 minut - 3 punkty

- 6-30 minut - 2 punkty

- 31-60 minut - 1 punkt

- po 60 minutach - 0 punktów

 

2. Czy ma Pan/Pani trudności z powstrzymaniem się od palenia w miejscach, gdzie jest to zakazane?

- tak - 1 punkt

- nie - 0 punktów

 

3. Z którego papierosa jest Panu/Pani najtrudniej zrezygnować?

- z pierwszego rano - 1 punkt

- z każdego innego - 0 punktów

 

4. Ile papierosów wypala Pan/Pani w ciągu dnia?

- 10 lub mniej - 0 punktów

- 11-20 - 1 punkt

- 21-30 - 2 punkty

- 31 i więcej - 3 punkty

 

5. Czy częściej pali Pan/Pani w ciągu pierwszych godzin po przebudzeniu niż w pozostałej części dnia?

- tak - 1 punkt

- nie - 0 punkt

 

6. Czy pali Pan/Pani papierosy nawet wtedy, gdy jest Pan/Pani tak chory/a, że musi leżeć w łóżku?

- tak- 1 punkt

- nie - 0 punktów

 

Sprawdź swój wynik!

poniżej 7 punktów- Prawdopodobnie nie jesteś farmakologicznie uzależniony od nikotyny, a palenie tytoniu jest u Ciebie bardziej nawykiem. Nie potrzebujesz leczenia farmakologicznego. Do rzucenia palenia wystarczy Ci jedynie silna wola i motywacja.

powyżej 7 punktów- Jesteś farmakologicznie uzależniony od nikotyny. Do rzucania palenia powinieneś wykorzystać metody psychoterapeutyczne oraz ewentualne środki farmakologiczne, które zniwelują objawy zespołu abstynencyjnego.